Katerega župana ali županjo naj preverimo z Detektorjem premoženja?

uredništvo Oštra

V letu 2025 nadaljujemo z novim poglavjem Detektorja premoženja. Tokrat bomo pod drobnogled vzeli premoženje županov in županj. Ker zaenkrat ne moremo preveriti vseh 212, objavljamo javni izbor — pomagajte nam jih izbrati.

 
 

Kolaž: Mashoni

 
 

Oštro z Detektorjem premoženja, ki smo ga začeli razvijati leta 2022, preiskuje premoženje slovenskih političnih funkcionarjev. Gre za prvi tovrstni projekt v Sloveniji, ki je nastal kot odziv na netransparentnost in močno omejeno dostopnost podatkov, ki jih zbira Komisija za preprečevanje korupcije.

Do zdaj smo pregledali premoženje članov vlade, državnih sekretarjev in poslancev. Identificirali smo že 1297 enot premoženja!

Zdaj prehajamo v novo fazo: pod drobnogled bomo vzeli župane in županje – ker jih je za našo majhno, a ambiciozno, ekipo preveč, kar 212, pri njihovem izboru potrebujemo vašo pomoč. 

Pripravili smo anketo, v kateri lahko glasujete za župane oziroma županje, ki bi se jim Oštrova ekipa po vaše morala posvetiti.

Poslanci – veliko molka, malo preglednosti

Nazadnje smo se ukvarjali z 88 poslankami in poslanci državnega zbora. Ugotovitve so skrb vzbujajoče:

  • Le 23 % poslancev je izrazilo vsaj delno pripravljenost sodelovati z nami, drugi so se zavili v molk ali zgolj trdili, da poročajo Komisiji za preprečevanje korupcije (KPK).

  • Več kot 42 % jih KPK ni prijavilo povezanih podjetij, s katerimi državni zbor ne bi smel poslovati.

  • Našli smo 47 podjetij, zavodov ali s. p.-jev, ki jih poslanci niso prijavili; nekateri so napake odpravili po prejemu vprašanj.

  • Samo 14 % jih je redakciji prostovoljno posredovalo premoženjske obrazce.


Kljub temu da je KPK že februarja 2023 pripravila predlog zakonskih sprememb, ki bi omogočale večjo javnost teh podatkov, je ta ostal neuresničen – v predalu na pravosodnem ministrstvu.

Zakaj župani in županje?

Ker upravljajo milijonske občinske proračune, odločajo o prodaji in nakupu občinskih nepremičnin ter sodelujejo pri kadrovanju, pri tem pa je kar tretjina aktualnih županov oziroma županj na položajih več kot deset let. 

Podatki o spremembah premoženja politikov, ki jih objavlja KPK, so praktično neuporabni za novinarje, raziskovalce in druge, ki bi jih zanimali. In tako smejo nadzor nad premoženjem 212 županov oziroma županj, skupaj s še 22.000 drugimi zavezanci, vršiti le trije uslužbenci KPK. Dajmo jim pomagati!

Koga od slovenskih županov in županij bi VI želeli, da preverimo v tokratnem Detektorju premoženja?