Letošnji rezultati nacionalnega preverjanja znanja primerljivi s preteklimi
Avtor: Eva Gračanin
Po lani sprejeti noveli zakona o osnovni šoli je nacionalno preverjanje znanja z letošnjim šolskim letom obvezno tudi za tretješolce. Foto: Daniel Novakovič/STA
Portal Žurnal24 je 13. junija objavil članek z naslovom »Katastrofalni rezultati nacionalnega preverjanja znanja«, v katerem so poročali o rezultatih letošnjega nacionalnega preverjanja znanja (NPZ), ki je potekalo v zadnjem tednu aprila in v začetku maja.
Učenci šestega razreda so NPZ opravljali iz slovenskega oziroma pri manjšinah učnega jezika, prvega tujega jezika in matematike, devetošolci pa iz slovenskega oziroma učnega jezika, matematike in izbirnega predmeta (biologije, geografije, športa ali prvega tujega jezika).
Po lani sprejeti noveli zakona o osnovni šoli je NPZ z letošnjim šolskim letom obvezen tudi za tretješolce, ti so preizkus opravljali iz slovenskega oziroma učnega jezika in matematike, dosežki devetošolcev pa se lahko upoštevajo kot eno izmed meril za vpis v srednje šole z omejitvijo vpisa. Prav tako je po novem opravljanje NPZ obvezno za učence v prilagojenem izobraževalnem programu z nižjim izobrazbenim standardom v šestem in devetem razredu.
V izhodiščih NPZ iz leta 2024 je pojasnjeno, da je NPZ namenjen ugotavljanju kakovosti znanja učencev ter doseganja ciljev in standardov, določenih z učnimi načrti. Rezultati služijo kot dodatna povratna informacija za učence, starše, učitelje, šole in izobraževalni sistem, saj omogočajo kritično ovrednotenje znanja in poučevanja ter načrtovanje izboljšav.
Na državnem izpitnem centru (RIC) so za Razkrinkavanje.si pojasnili, da analiza dosežkov učencev na NPZ v letu 2025 ni pokazala bistvenih odstopanj od dosežkov v preteklih letih. Povprečni letošnji dosežki šestošolcev so pri slovenščini, matematiki, angleščini in madžarščini povsem primerljivi s povprečnimi dosežki v obdobju od leta 2015 do 2024.
Odstopanja so se sicer pojavila pri italijanščini in nemščini, a so na RIC opozorili, da je NPZ iz italijanščine opravljalo le 64 učencev, NPZ iz nemščine pa 467. Za primerjavo: NPZ iz angleščine je pisalo 19.783 učencev šestega razreda.
Kot so pojasnili na RIC, je analiza dosežkov učencev devetega razreda pokazala, da so pri slovenščini letos imeli višji povprečni dosežek kot učenci v obdobju od leta 2015 do 2024. Nižji dosežek od dolgoletnega povprečja so imeli devetošolci samo pri nemščini, ki pa jo je na NPZ opravljalo le 125 učencev.
Pojasnili so še, da dosežki učencev na NPZ med posameznimi leti niso neposredno primerljivi, saj je lahko zahtevnost preizkusov različna. V nasprotju s šolskimi preizkusi vsebujejo testi za nacionalno preverjanje znanja manj nalog za preverjanje minimalnih standardov in več takih, ki preverjajo višje ravni znanja, kar omogoča razlikovanje med dobrim in odličnim znanjem. Nižji povprečni dosežek ne pomeni nujno slabšega znanja generacije, povprečni dosežek na državni ravni pa je pričakovano okoli 50 odstotkov.
V letnem poročilu o izvedbi NPZ za lansko šolsko leto, v katerem so objavljene statistične in vsebinske analize dosežkov učencev na državni ravni, je poudarjeno, da so dosežki izraženi v odstotnih točkah in jih ni mogoče pretvarjati v ocene.
Na RIC so pojasnili, da rezultati kažejo le del tistega znanja, ki ga je mogoče preveriti pisno, zato se lahko razlike med dosežkom na NPZ in šolsko oceno pojavijo pri vseh predmetih, še posebej pa pri tistih, kjer so bolj poudarjene druge, na primer govorne sposobnosti. Razlikujejo se tudi v obsegu učnih vsebin, saj se pri šolskem ocenjevanju običajno preverja manjši obseg vsebin, ki pa so lahko bolj poglobljene.
Prav tako so pojasnili, da se državna komisija za vodenje NPZ v osnovni šoli ne strinja, da bi bili letošnji rezultati slabši od prejšnjih let ali celo katastrofalni, in poudarili, da »takšne izjave v javnosti tudi niso dali, saj preprosto ne drži«.
Janez Zalaznik, urednik Žurnal24, je pojasnil, da »naslov temelji na podatku, da so v 6. razredu učenci pri preizkusu iz slovenščine v povprečju dosegli 48,3 odstotka možnih točk, medtem ko so v 9. razredu dosegli 62,6 odstotka«.
Toda kot so opozorili na RIC, je bil rezultat šestošolcev pri slovenščini glede na predhodnja leta znotraj povprečja, medtem ko je bil rezultat devetošolcev boljši.
SKLEP
Portal Žurnal24 je 13. junija objavil članek z naslovom »Katastrofalni rezultati nacionalnega preverjanja znanja«, v katerem so poročali o rezultatih letošnjega nacionalnega preverjanja znanja (NPZ).
Učenci ob koncu šestega razreda so NPZ opravljali iz slovenskega oziroma učnega in prvega tujega jezika ter matematike, tisti ob koncu devetega razreda pa iz slovenskega oziroma učnega jezika, matematike in izbirnega predmeta (biologije, geografije, športa ali prvega tujega jezika).
Na državnem izpitnem centru (RIC) so pojasnili, da so povprečni letošnji dosežki šestošolcev pri slovenščini, matematiki, angleščini in madžarščini povsem primerljivi s povprečnimi dosežki v obdobju od leta 2015 do 2024, odstopanja pa so se pojavila pri preizkusih italijanščine in nemščine, ki jih je opravljalo majhno število učencev.
Devetošolci so pri slovenščini tokrat imeli višji povprečni dosežek kot v obdobju od leta 2015 do 2024, nižji dosežek od dolgoletnega povprečja pa le pri nemščini.
Poudarili so, da se lahko zahtevnost preizkusov med leti razlikuje, zato letnih dosežkov učencev na NPZ ni mogoče neposredno primerjati. NPZ vsebujejo več nalog, ki preverjajo višje ravni znanja, zato omogočajo razlikovanje med dobrim in odličnim znanjem. Povprečni dosežek na državni ravni je pričakovano okoli 50 odstotkov, nižji dosežek pa ne pomeni nujno slabšega znanja.
Državna komisija za vodenje NPZ se ne strinja, da bi bili letošnji rezultati slabši od prejšnjih let. Poudarili so, da take izjave v javnosti niso podalii.
Trditev, da so rezultati nacionalnega preverjanja znanja letos katastrofalni, ne drži.
Ne drži
Objava, o kateri smo na podlagi neodvisne preverbe dejstev ugotovili, da ni resnična. Oznako uporabljamo za trditve, pri katerih ni mogoče zanesljivo dokazati, da je avtor napačne informacije širil načrtno, je pa očitno, da ni šlo za nenamerno napako.