Poslanka Dimic manipulativno o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja

Avtorica: Eva Gračanin

 

TRDITEV

»To delo [pomoč pri prostovoljnem končanju življenja] pa naložimo zdravnikom, zdravstvenemu osebju, ki tako dejansko postanejo rablji.«


OCENA



 

Lani je zakon, ki bi urejal pravico do pomoči pri prostovoljnem končanju življenja, na posvetovalnem referendumu podprlo skoraj 55 odstotkov volivcev, nekaj več kot 44 odstotkov pa se jih je izreklo proti. Foto: Bor Slana/STA

Poslanka Nove Slovenije (NSi) Iva Dimic je 27. maja med razpravo ob prvi obravnavi predloga zakona o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja dejala, da bo zakon izvajanje tovrstne pomoči »naložil zdravnikom, zdravstvenemu osebju, ki tako dejansko postanejo rablji«. Poslanci so z 42 glasovi za in 26 proti potrdili, da je predlog primeren za nadaljnjo obravnavo.

Po predlogu zakona se pomoč pri prostovoljnem končanju življenja (PPKŽ) lahko zagotovi polnoletnemu slovenskemu državljanu s stalnim prebivališčem v Sloveniji, ki je imetnik obveznega zdravstvenega zavarovanja. Pri tem mora oseba trpeti za neozdravljivim zdravstvenim stanjem in biti sposobna svobodno in informirano privoliti v pomoč pri končanju življenja. Pravice do PPKŽ po predlogu zakona nima oseba, katere trpljenje je odraz duševne bolezni.

PPKŽ je v predlogu opredeljena kot medicinski postopek, ki pacientu na njegovo zahtevo omogoča samostojno uporabo učinkovine za pomoč pri končanju življenja, torej za namerno povzročitev smrti. Vnos učinkovine v telo opravi s samostojnim zaužitjem ali drugim primernim načinom vnosa, »pri katerem z medicinskim ali drugim pripomočkom, ki omogoča vnos, upravlja pacient sam«.

Zdravnik iz komisije za PPKŽ mora najpozneje 48 ur pred izvedbo elektronsko predpisati recept za potrebno učinkovino in podporna zdravila. Lečeči ali nadomestni zdravnik oziroma pooblaščeni zdravstveni delavec jih nato prevzame v določeni lekarni in pravočasno dostavi na kraj izvedbe PPKŽ. Postopek poteka na pacientovem domu ali drugem primernem mestu po njegovi izbiri, denimo v bolnišnici. Če pacient ob času, določenem za izvedbo PPKŽ, v postopku ne more aktivno sodelovati, se tega prekine.

Predlog zakona ureja tudi sodelovanje zdravstvenih delavcev v postopku PPKŽ in uveljavljanje ugovora vesti. Določa namreč, da lahko delavec »sodelovanje v postopkih PPKŽ odkloni, če to nasprotuje njegovim temeljnim osebnim prepričanjem in vesti«.

V službi za odnose z javnostmi NSi so v odzivu na naše ugotovitve pojasnili, da so se njihovi poslanci na seji večinoma opirali na mnenja komisije za medicinsko etiko glede PPKŽ. Kot so opozorili, ta kažejo, »da je pomoč pri samomoru visoko etično tvegano vprašanje«. Sklicevali so se na stališče komisije, ki je bilo 30. novembra lani objavljeno na spletnem mestu SI21. Kot etično tvegana je obravnavana tudi vloga zdravnikov in medicinskega osebja, pri čemer iz opisov in utemeljitev komisije izhaja, »da izvedba asistiranega samomora brez medicinskega osebja ne bo mogoča«, so pojasnili v NSi.

Komisija je za Razkrinkavanje.si pojasnila, da predlog zakona o PPKŽ po njihovi presoji v vse postopke vključuje tudi zdravnike oziroma zdravstvo. »Izvedba samomora je brez navzočnosti zdravnikov možna le, če ni zapletov, kar pa ni vedno nujno«, zato je navzočnost zdravnikov ali posebej usposobljenega osebja v vsakem primeru nujna.

 

SKLEP

Poslanka NSi Iva Dimic je na državnozborski seji 27. maja v okviru razprave o prvi obravnavi predloga zakona o pomoči pri prostovoljnem končanju življenja dejala, da bo zakon izvajanje tovrstne pomoči »naložil zdravnikom, zdravstvenemu osebju, ki tako dejansko postanejo rablji«.

Predlog zakona določa, da pacient sam vnese učinkovino za prostovoljno končanje življenja (PPKŽ) v telo, bodisi s samostojnim zaužitjem bodisi z uporabo medicinskega ali drugega pripomočka za vnos.

Zdravnik, ki je član komisije za PPKŽ, mora pacientu vsaj dva dni pred izvedbo postopka elektronsko predpisati recept za učinkovino in podporna zdravila. Zdravstveni delavec jih nato prevzame v lekarni in dostavi na kraj izvedbe. Sodelovanje lahko zavrne zaradi ugovora vesti, če meni, da postopek ni skladen z njegovimi temeljnimi osebnimi prepričanji in vestjo.

V službi za odnose z javnostmi NSi so pojasnili, da so se njihovi poslanci med razpravo na seji večinoma opirali na stališča komisije za medicinsko etiko, katere ugotovitve kažejo, »da izvedba asistiranega samomora brez medicinskega osebja ne bo mogoča«.

Predlog zakona po presoji komisije za medicinsko etiko zdravnike vključuje v vse postopke PPKŽ. »Izvedba samomora je brez navzočnosti zdravnikov možna le, če ni zapletov, kar pa ni vedno nujno«, zato morajo biti navzoči pri vsakem primeru.

Trditev, da bodo morali pomoč pri prostovoljnem končanju življenja izvajati zdravniki oziroma zdravstveno osebje, ki bodo tako »postali rablji«, je manipulativna. Po predlogu zakona bi si pacient sam vnesel učinkovino za prostovoljno končanje življenja v telo, zdravstveno osebje pa bi mu jo predpisalo in dostavilo. NSi se je v odgovoru sklicevala na mnenje komisije za medicinsko etiko, ki pa je za Razkrinkavanje.si pojasnila, da bi moralo biti zdravstveno osebje navzoče v celotnem postopku PPKŽ. Po predlogu zakona bi lahko sodelovanje v postopku tudi zavrnilo.

 

Parlamentarka

Posebna rubrika projekta Razkrinkavanje.si, ki se osredotoča na izjave poslancev in drugih nosilcev politične moči. Prizadevanja za izkoreninjenje lažnih informacij in zavajajočih ali neutemeljenih navedb je namreč treba usmeriti tudi v predstavnike oblasti, saj imajo od teh največ koristi. Nenazadnje pa nosijo tudi večjo odgovornost za javno izrečene trditve in obljube.

Manipulacija

Objava, ki uporablja točne podatke, vendar jih pojasnjuje na zavajajoč način, tako da pripeljejo do napačnih ali nepravilnih zaključkov. Gre za izkrivljanje dejstev.

Vsi tipi razkrinkanih informacij