Lastnik letala Štajerske varde povezan s podjetnikom Lorisom Požarjem

Meta Gantar

Letalo cessna 172RG na videoposnetku Štajerske varde je v lasti češkega podjetja Oktigent.

Andrej Šiško, poveljnik civilne iniciative Štajerska varda. Foto: Anže Malovrh/STA

Andrej Šiško, poveljnik civilne iniciative Štajerska varda. Foto: Anže Malovrh/STA

Štajerska varda tudi z vojaškim letalstvom, je bil septembra naslov prispevka 24ur.com o poletu te civilne iniciative nad južno mejo Slovenije, ki smo ga pri Oštrovem projektu Razkrinkavanje.si želeli preveriti. Toda izkazalo se je, da je ozadje vardinega letala bolj zanimivo, kot smo pričakovali.

Kot je v videoposnetku povedal poveljnik te samooklicane civilne iniciative Andrej Šiško, so na slovenski južni meji opravili izvidniški polet, da bi šla lahko enota Štajerske varde v bližnji prihodnosti na obmejno območje na Štajerskem. 

Dva dni po izvidniškem poletu, 12. septembra, se je Štajerska varda z njim pohvalila na svojem facebooku. Toda na videoposnetku, ki so ga objavili, je bila registrska številka letala prekrita.

Kljub temu smo ga identificirali, dokaz – kader, v katerem je registrska številka dovolj vidna – pa nam je iz posnetka pomagal pridobiti video producent pri mednarodni mreži preiskovalnih novinarjev OCCRP.

Cesna 172 RG, fotografija je simbolična. Foto: Wikimedia commons

Cesna 172 RG, fotografija je simbolična. Foto: Wikimedia commons

Direktor Lorisa Požarja na Češkem

Letalo cessna cutlass 172RG, s katerim je varda iz zraka nadzirala slovensko južno mejo, ima registrsko številko S5-DIH. Po registru zrakoplovov javne agencije za civilno letalstvo (CAA) je v lasti podjetja Oktigent iz Brna na Češkem. 

Oktigent je letalo po podatkih agencije kupil leta 2016, pred tem pa je bilo v lasti podjetja Iris iz Ljubljane. Po istih podatkih iz oktobra naj bi bilo letalo uradno v uporabi družbe ST letalstvo, toda ta je šla isto leto v stečaj, konec 2016. pa je bila tudi izbrisana iz registra.

O novem uporabniku smo zato povprašali agencijo. Ta njegove identitete ni poznala, po poizvedovanju pri lastniku pa je vendarle ugotovila, da je novi uporabnik letala kar lastnik sam, torej podjetje Oktigent. Postopek vpisa novega uporabnika v register je v teku, so sporočili z agencije.

Direktor in lastnik Oktigenta je Slovenec Srđan Jevtić, katerega bivališče naj bi bilo, sodeč po češkem poslovnem registru, v Brnu. Toda glede na njegove objave na instagramu Jevtić veliko časa preživi v Sloveniji. Njegova žena Lenka Jevtić, ki po lastnih navedbah na facebooku prihaja iz kraja Vranovice v bližini Brna, pa je zaposlena v državnem Casinoju Perla v Novi Gorici. 

Bolj zanimivo je drugo češko podjetje. Jevtić je namreč že od leta 2013 direktor družbe Gold Group International, registrirane v Brnu, ki je v 100-odstotni lasti podjetnika Lorisa Požarja. Jevtić je v tem podjetju vpisan s slovenskim naslovom, v Novi Gorici.

Igralniške koncesije in Casino Bled

Požar je poslovne uspehe žel zlasti s podjetjema Gold Club in Gold Club Gaming, ki proizvaja igralne avtomate. Po oceni revije Manager iz lanskega leta je 25. najbogatejši Slovenec. Gold Club Gaming je pred dvema letoma kupila španska družba Win Systems Solutions, po poročanju Financ za 50 milijonov evrov.

Loris Požar je tudi pomemben lastnik državnega Casinoja Bled, vendar nima glasovalnih pravic. Foto: Tinkara Zupan/STA

Loris Požar je tudi pomemben lastnik državnega Casinoja Bled, vendar nima glasovalnih pravic. Foto: Tinkara Zupan/STA

Požar je lastniško še vedno udeležen v podjetju Gold Club, ki se je leta 2017 preimenovalo v Best Gold Bet. Družba ima koncesijo za prirejanje iger na srečo v igralnem salonu Gold Club Casino v Sežani, veljavno do decembra 2020. Prek tega podjetja je Požar tudi pomemben lastnik državnega Casinoja Bled (brez glasovalnih pravic).

Prav tako obvladuje podjetje Pigal, ki ima koncesijo za igralni salon Hotel Casino Castra v Ajdovščini. Ta velja do julija 2022. 

Požarjev direktor na Češkem, Srđan Jevtić, dobro pozna tudi podjetnikovega sina Nika, kažejo njegove objave na družbenih omrežjih. Na fotografiji, posneti v letalu, ki bi lahko bilo S5-DIH, je v njuni družbi Jevtićeva žena Lenka. Na drugi fotografiji pa stoji Nik prav pred cessno, s katero je Štajerska varda izvajala »izvidnico« na južni meji. 

Podjetje Oktigent ne izvaja letalskih prevozov 

Polet, ki ga je opravila Štajerska varda, bi po ocenah sogovornikov pri letalskem prevozniku Janez Let in na letališču Lesce lahko stal le nekaj sto evrov. Pojasnili smo, da gre za polet s cessno 172RG od Portoroža do bližine Gorjancev in Snežnika, nato do Pirana in nazaj na portoroško letališče (ta pot je vidna z vardinega posnetka). Poudarili so, da so nam podali grobo oceno, saj je letalo v zasebni lasti, ceno pa določa lastnik. 

Kako so prelet plačali, poveljnik Štajerske varde Andrej Šiško ne ve. »Jaz sem samo prišel tja in moji fantje so mi rekli, da je polet plačan, sponzorsko pokrit. Nimam niti računa o opravljenem prevozu. Se mi pa zdi, da je plačal naš pripadnik, ki je stopil v stik z lastnikom letala.«

Šiško je potrdil, da je na »izvidniškem« preletu nad južno mejo letalo pilotiral njegov lastnik – torej Srđan Jevtić – ki ga sam prej ni poznal. V stik z njim je varda stopila prek svojega pripadnika, ki ima tako kot Jevtić opravljen izpit za pilota.

Identitete veznega člena med Jevtićem in vardo Šiško ni hotel razkriti. Prav tako je zanikal, da bi bil to Ivan Bolfek, vse bolj javno izpostavljeni vardist, ki ima, sodeč po njegovih objavah na družbenih omrežjih, najmanj licenco za pilotiranje helikopterja.

Oktigent je po podatkih češkega registra gospodarskih družb storitveno podjetje, ni pa videti, da dejansko posluje, tudi nobenega zaposlenega nima. Med ekonomskimi dejavnostmi sta navedena izposoja in upravljanje najetih ali lastnih nepremičnin, ne pa letal. 

Po naši poizvedbi na CAA so sporočili, da letalo ni vključeno v evidenco letalskih operacij, ki bi omogočale komercialni prevoz potnikov. Zanje prevoz potnikov za plačilo torej ni dovoljen, pri čemer se sponzorski poleti prav tako razumejo kot komercialni in je tudi zanje treba vnaprej pridobiti dovoljenje. »Če gre za zaseben let, ki je izveden v skladu s predpisanimi pravili letenja, posebno dovoljenje ni potrebno,« so dodali na agenciji. 

Oktigentu za po Šiškovih besedah »sponzorski let« ni bilo izdano nobeno dovoljenje.

Pot, ki jo je 10. septembra 2019 opravilo letalo S5-DIH, ko je letelo nad Notranjsko. Zemljevid: Flightradar24

Pot, ki jo je 10. septembra 2019 opravilo letalo S5-DIH, ko je letelo nad Notranjsko. Zemljevid: Flightradar24

Sicer je letalo S5-DIH od 21. septembra 2017 do oktobra letos opravilo najmanj 31 poletov, kaže baza podatkov o letalskih prevozih ADS-B Exchange. Med dostopnimi podatki pa ni takih, ki bi kazali, da je letalo v navedenem obdobju letelo na Češko, kjer je uradno prijavljen njegov lastnik, podjetje Oktigent. 

Med letališči, na katerih je letalo tako vzletelo kot pristalo, izstopa letališče Punitz v Avstriji, ki leži blizu slovensko-avstrijske meje. Tam so leteli petkrat v letih 2017 in 2018, nazadnje pa 1. oktobra letos. Vseh pet poletov se je po vzletu z letališča usmerilo na območje madžarsko-avstrijske meje, toda potem je pilot najbrž izklopil transponder, zato pot letala, ki je dostopna v omenjeni podatkovni bazi, ni popolna. 

Za pojasnila o letalu S5-DIH in ozadju prevoza pripadnikov Štajerske varde na, kot kaže, komercialnem poletu, četudi zanj nimajo dovoljenja, smo se večkrat obrnili na Lorisa Požarja in Srđana Jevtića. Na naše poskuse, da bi jima predstavili informacije, ki ju zadevajo, in jima omogočili, da jih pojasnita, se nista odzvala.

Varda nima vojaškega letalstva

Kot so pojasnili na Slovenski vojski, ima Štajerska varda status paravojaške organizacije, vojaško letalstvo pa lahko ustanovijo le državne institucije. Slovensko vojaško letalstvo sestavljajo helikopterska, letalska in tehnična eskadrilja, letalska šola, baza ter center za nadzor in kontrolo zračnega prostora. 

Na policiji so zatrdili, da sami učinkovito zagotavljajo varnost na južni meji in preprečujejo nezakonite migracije v notranjost države, zato ni nobene potrebe po ustanavljanju samooklicanih »prostovoljnih obrambnih skupin«, kot je Štajerska varda. Dodali so, da te skupine nimajo nobenih pooblastil za izvajanje kakršnihkoli postopkov.   

»Tako imenovane vaške straže in varde predstavljajo varnostno tveganje, zato skrbno preučujemo njihovo delovanje,« so opozorili. Preverili so tudi prelet ob južni meji, a suma kaznivih dejanj niso ugotovili. 

Vodja Štajerske varde Andrej Šiško je za Razkrinkavanje.si dejal, da si ne nameravajo prilastiti dejavnosti, ki so rezervirane za državne organe, čeprav na slovenski južni meji izvajajo redne obhode.

Nazadnje so bili tam po poročanju Radia Odeon v soboto, 2. novembra. Na novomeški policijski upravi so potrdili, da ob tem dogodku niso ugotovili dejstev ali okoliščin, ki bi kazali na elemente prekrškov ali sum kaznivih dejanj.

Ministrstvo za finance smo prosili za komentar informacij, da je imetnik koncesij za prirejanje iger na srečo v salonih in pomemben lastnik državnega Casinoja Bled povezan z lastnikom letala, s katerim je paravojaška organizacija, ki po mnenju policije predstavlja varnostno tveganje, izvajala mejno izvidnico iz zraka.

Odgovorili so nam z navedbo razlogov za odvzem koncesije, med katerimi seveda ni suma posrednega omogočanja izvidniških preletov paravojaških organizacij.

 
 

Vsebine Oštra.si sofinancira Ministrstvo za kulturo.