Strokovnjaki za hujšanje ne tožijo Pie Zemljič

Avtorici: Katarina Bulatović, Maja Čakarić

 

TRDITEV

Pio Zemljič so tožili, ker je razkrila skrivnost hujšanja.


OCENA


IZVIRNA OBJAVA

Semitical.ru


 
Posnetek spletnega mesta Semitical.ru.

Posnetek spletnega mesta Semitical.ru.

»V enem mesecu sem shujšala 12 kilogramov ... A nisem obiskovala telovadnic, niti bila na dieti ... Enako priporočam tudi vam!« je v spletnem intervjuju za Semitical.ru povedala Pia Zemljič. Toda slovenska igralka o tem pogovoru ne ve ničesar. 

V intervjuju, na katerega smo naleteli med sponzoriranimi vsebinami na facebooku, je »Pia« še razkrila, da jo je tožilo nacionalno združenje strokovnjakov za prehrano, ker je pred časom javno pojasnila, da za pravljično postavo ni potrebovala osebnega trenerja in svetovalcev za prehrano. Pila je zgolj naravni napitek Choco Lite. 

»Nimam pojma, o čem govorite. Zagotovo nisem dala nobenega takšnega intervjuja in ga tudi ne bi. To je zloraba mojega imena,« je naše vprašanje o domnevni tožbi osupnilo Pio Zemljič. »Seveda nič od tega ne drži. Šokirana sem, kaj si drznejo,« je dodala. 

Zemljičeva se ni pogovarjala z novinarjem, prav tako je ni moglo tožiti nacionalno združenje strokovnjakov za prehrano, kot navaja prispevek. Takšno združenje pri nas namreč ne obstaja. Šli smo po sledi lažnega pogovora.


Kaj se je zgodilo 

Intervju je objavilo spletno mesto Semitical.ru. Domeno so registrirali 11. julija letos, na dan, ko smo na facebooku našli sporni prispevek. Dostopni podatki o domeni kažejo, da jo je pri ruskem ponudniku spletnih gostovanj Begnet iz Sankt Peterburga za eno leto registrirala fizična oseba, katere ime pa ni znano. Kadar gre za fizične osebe, zaradi uredbe o varstvu podatkov (GDPR) ni več mogoče ugotoviti, kdo je lastnik domene.

Screenshot 2019-07-28 at 13.17.34.png

Dostop do spletnega mesta je že več dni onemogočen, še vedno pa je razvidno, da je stran poskušala posnemati videz portala slovenske izdaje revije Cosmopolitan, saj se ob URL naslovu izpiše tudi del njenega logotipa.

Screenshot 2019-07-30 at 14.20.22.png

Ko je bil intervju s Pio Zemljič še dosegljiv, je uporabnika klik nanj odpeljal na drugo spletno mesto, ki v slovenskem jeziku oglašuje »naravni kompleks« za hujšanje Choco Lite. To in še najmanj tri spletišča s podobno vsebino je registriral Andrej Potaškov iz Belorusije. Izdelki Choco Lite so sicer še vedno naprodaj, vendar jih ne oglašuje več »Pia Zemljič«.


Zloraba imena 

Na nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-Cert so s tovrstnimi objavami seznanjeni. »Gre za zlorabo. Storilci uporabijo znano osebo in ji podtaknejo neresnične izjave, seveda zato, da bi prodali čudežno rešitev,« je za Razkrinkavanje.si pojasnil vodja SI-Certa Gorazd Božič.

Iz podatkov, ki so jih na nacionalnem centru za odzivanje na omrežne incidente do zdaj zbrali, sklepajo, da ne gre za posamezne goljufije, ampak za organizirano delovanje iz držav, kjer je pregon tako rekoč nemogoč, denimo iz nekaterih afriških držav. 

Storilci za svoje izdelke zakupijo oglasni prostor na družbenih omrežjih in tradicionalnih marketinških omrežjih. »Mogoče je, da se tovrstne objave znajdejo tudi na uveljavljenih spletnih portalih pri nas,« je še dejal Božič. 

Ena od teh je na primer lažno besedilo o izumu Re-lite Plus, ki naj bi 14.000 Slovencem pomagal shujšati. 


Kazenska odgovornost

Kadar storilec prevzame identiteto posameznika oziroma obdeluje njegove podatke, lahko gre za zlorabo osebnih podatkov, so sporni prispevek za Razkrinkavanje.si komentirali na policiji. Po 143. členu kazenskega zakonika je to dejanje pregonljivo na predlog lastnika ukradene identitete in se lahko kaznuje z zaporom, so še pojasnili. 

Objava na spletnem mestu Semitical.ru vsebuje lažne trditve igralke, ki o izdelku ni dala izjave. Videti je kot novinarski prispevek, v resnici pa je namenjen zavajanju. Objavi zato dajemo oznaki lažna objava in prikrito oglaševanje.


Razkrinkavanje_LaznaObjava.png

Lažna objava
Objava, ki vsebuje lažne informacije, podatke ali trditve. S to oceno ovrednotimo le tiste vsebine, pri katerih je mogoče ugotoviti, da so bile ustvarjene za namerno zavajanje in napačno obveščanje javnosti.


Razkrinkavanje_PrikritoOglasevanje.png

Prikrito oglaševanje
Objava, ki se pretvarja, da je novinarsko besedilo, v resnici pa je oglaševalsko. Objave so lahko videti kot novinarski oziroma avtorski prispevki, dejansko pa gre za sponzorirane – plačane – objave. Takšne objave morajo biti jasno označene kot oglaševalske, kot to določa zakon o medijih.

Vsi tipi razkrinkanih informacij