Putinov »minister za imidž« ujet v davčni oazi

Margot Gibbs, Kathryn Kranhold in Jelena Ćosić; priredba Oštro



Pandorini dokumenti razkrivajo, kako je televizijski producent Konstantin Ernst iz kroga ruskega predsednika Vladimirja Putina leta 2014 dobil donosen privatizacijski posel, ki ga je financirala država. Postal je partner pri nakupu več deset kinodvoran in nepremičnin v okolici Moskve, skrit za podjetji v davčnih oazah.

 
Foto: Valentin Flauraud/Bloomberg/ICIJ

Foto: Valentin Flauraud/Bloomberg/ICIJ

Ko so se 2014. bližale zimske olimpijske igre v Sočiju, je bil Konstantin Ernst pred velikim izzivom. Takrat 53-letni televizijski producent in avtor podobe ruskega predsednika Vladimirja Putina kot »odrešitelja« se je spraševal, kako pripraviti otvoritev olimpijskih iger, da bo očarala svet in okrepila Putinov ugled. 

Občinstvo na slovesnosti ob odprtju zimskih olimpijskih iger v Sočiju je bilo navdušeno nad več kot tri tisoč nastopajočimi med plavajočimi gorami in jezeri na odru. 

Produkcija olimpijskega spektakla je bila po Ernstovih kasnejših navedbah delo iz ljubezni, za katero naj bi prejel le en rubelj. »Bilo bi neumno pričakovati, da ima izpovedovanje ljubezni ceno,« je dejal Ernst, sicer direktor največje ruske televizije Channel One. 

Ernst je tudi v tej vlogi vplival na Putinovo podobo v javnosti. Poskrbel je, da so novice, neugodne za Kremelj, izginile iz programa. 

Toda na dan odprtja zimskih olimpijskih iger v Sočiju je odvetniška družba Tulloch & Co. na Britanskih Deviških otokih ustanovila podjetje Moscow Dvorik. Devet mesecev kasneje je Ernst postal skrivni partner posla, ki ga je financirala državna banka VTB Bank, za milijardo dolarjev, je odkril mednarodni konzorcij preiskovalnih novinarjev (ICIJ) v preiskovalnem projektu Pandorini dokumenti.

Dokumentacija, ki razkriva Ernstov skrivni posel, je iz Trident Trusta, enega največjih posrednikov storitev podjetij v davčnih oazah, ki ima pisarne na Britanskih Deviških otokih, Mavriciju, v Singapurju in drugih jurisdikcijah, tudi v ameriški zvezni državi Južna Dakota.

 

ICIJ

 

Predsednikova podoba

Nekaj ​​mesecev po ustanovitvi podjetja Moscow Dvorik na Britanskih Deviških otokih je moskovska vlada napovedala obsežno prenovo ruskih mest, ki se je začela z eno največjih nepremičninskih prodaj v Moskvi – prodajo 39 kinematografov iz sovjetske dobe. Nepremičnine, ki so jih prodajali le skupaj, so bile v državni lasti in so pokrivale več kot 90 hektarjev ozemlja. 

Dmitri Baranovski, neodvisni član mestnega sveta v Moskvi, je vložil pritožbo na urad za varstvo konkurence. Trdil je, da je prodaja vseh nepremičnin naenkrat namenjena interesom »velikega kupca« v ozadju. Namen skupne prodaje je bil po njegovem mnenju izločanje drugih, manjših ponudnikov z dražbe.

Baranovski je menil, da je najnižja dovoljena vrednost ponudbe, slabih 200 milijonov dolarjev, podcenjevala dejansko vrednost kinematografov. Dokumenti, ki jih je zbral odvetnik protikorupcijske fundacije opozicijskega ruskega politika Alekseja Navalnega, kažejo, da so bile nepremičnine realno vredne okrog 465 milijonov dolarjev, torej dvakrat več od izklicne cene. 

Kinematografe je kupilo rusko podjetje Edisonenergo LLC, katerega lastnika sta brata Grigorij in Mihail Pečerski. Ernst je dobil 23-odstoten delež od prodaje, so razkrili Pandorini dokumenti.

Dokumenti dokazujejo, da je bilo podjetje bratov Pečerski povezano z Moscow Dvorikom. Skoraj polovica tega, 46,9 odstotka, je bila v lasti tretjega podjetja, v katerem je bil stoodstotni lastnik prav Konstantin Ernst.

Ernst je v odgovoru na vprašanja ICIJ zanikal, da bi storil karkoli nezakonitega, češ da ga »starši niso vzgajali tako«. Zanikal je tudi, da bi prikrival svojo vpletenost v prenovo nepremičnin. »Res imam vlogo v [projektu] Moskovski Dvorik in tega nisem nikoli skrival.«

Ko se ICIJ ni strinjal, da bi njegova e-sporočila objavili v celoti, jih je Ernst umaknil. 

Ernst je danes lastnik vrhunskih moskovskih restavracij, živi pa v isti elitni stanovanjski rezidenci kot zunanji minister Sergej Lavrov. Po podatkih ciprskih podjetij je bil leta 2019 Ernstov delež v kinematografiji vreden okoli 140 milijonov dolarjev.