Ni mogoče potrditi, da s kavo hujšamo le do 15. ure

Maja Čakarić

 
Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

TRDITEV

Ob kateri uri spiti kavo, da bi shujšali? [...] Strokovnjaki svetujejo, da dve do tri skodelice kave spijemo do 15. ure.


OCENA


IZVIRNA OBJAVA

Žurnal24


 

Brez kave si marsikdo ne predstavlja začetka dneva, nekateri pa se je ne branijo niti zvečer. Toda: ob kateri uri jo je dobro spiti, da bi nam pomagala pri hujšanju? Odgovor na to vprašanje je iskala avtorica članka na portalu Žurnal24.

Kot je zapisala v sklepu prispevka, strokovnjaki svetujejo, da je za optimalen učinek pri zmanjševanju teže najbolje spiti dve do tri skodelice do 15. ure. Preverili smo, ali to drži.

Avtorica se je v besedilu sklicevala na strokovnjake, vendar ni navedla, kdo so ti strokovnjaki, prav tako ne, kje je črpala navedbe. Pojasnila je, da je članek povzela po objavi na nemški spletni strani freundin.de, kjer pa prav tako ne navajajo vira tega podatka.

V članku je sicer povezava na njihovo drugo objavo, v kateri med drugim pišejo o blagodejnih učinkih kave na zdravje, pri čemer se sklicujejo na znanstveni članek iz revije Circulation, ki jo izdaja ameriško združenje za srce. Toda v tem so dokazovali povezavo med količino popite kave in tveganjem za smrt, niso pa se ukvarjali z vplivom na hujšanje.

Kava za boljšo presnovo

Kava vsebuje številne sestavine, zlasti kofein in do neke mere tudi klorogenska kislina pa sta tista, ki po navedbah profesorja Žige Jakopina s fakultete za farmacijo blagodejno vplivata na hujšanje.  

Obe sestavini imata sicer različne mehanizme delovanja, kar podrobneje navajajo tudi nekateri znanstveni članki (denimo raziskave Johna L. Ivyja, Jisuja Kima, M. S. Westerterpa, Adriane Farah in Žige Jakopina).

Kofein je denimo »antagonist adenozinskih receptorjev«, kar pomeni, da blokira receptorje, ki so običajno povezani z zaspanostjo, obenem pa zavira encim fosfodiesterazo in tako ustvarja učinek, podoben adrenalinu.

Z obema mehanizmoma kofein med drugim »poveča delovanje simpatičnega živčnega sistema in s tem tudi naš bazalni metabolizem«. Tako sporoči presnovi, naj se pospeši.

Obstajajo dokazi, da kava lahko do neke mere poveča presnovo maščob, je za razkrinkavanje.si dejal Jakopin. To so raziskovalci z univerze v Birminghamu potrdili v kratkoročnih študijah, v dolgoročnih pa ti učinkih niso bili več tako izraziti, je še povedal. Kofein namreč zmanjšuje toleranco in je torej manj učinkovit pri tistih, ki kavo pijejo pogosteje.

Zakaj naj bi bilo zato pomembno, da kavo spijemo do 15. ure, ni mogel pojasniti, saj je za to slišal prvič.

Drži, da kava zaradi sestavin in učinkov, ki jih sproži v našem telesu, lahko vpliva na zmanjševanje telesne mase, čeprav lahko tudi ta učinek izzveni, če jo pogosto pijemo. Ni pa mogoče potrditi, da jo je zato najbolje spiti do 15. ure. Našemu sogovorniku takšne raziskave niso znane, tudi brskanje med znanstvenimi članki ni obrodilo sadov.

Članek ni podprt z argumenti, zato smo trditev o povezavi med uro pitja kave in hujšanjem ocenili kot neutemeljeno.


Razkrinkavanje_Neutemeljeno.png

Neutemeljeno
Objava, v kateri argumentacija, ki je avtorja pripeljala do določenega sklepa, ni podprta z zadostnim številom podatkov, informacij ali dejstev oziroma so argumenti, ki jih avtor navaja, neverodostojni ali izvirajo iz nepreverljivih virov. Lahko gre tudi za sklepanje »čez palec«.

Vsi tipi razkrinkanih informacij