Vse manj ljudi se odloča za opravljanje vozniškega izpita

Avtor: Matej Simič

 

TRDITEV

Za opravljanje vozniškega izpita se odloča 50 odstotkov manj ljudi, mlajših od 35 let, kot pred desetimi leti.


OCENA


IZVIRNA OBJAVA

Žurnal24


 
Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Zanimanje za vozniški izpit je močno upadlo, so zapisali na spletnem portalu Žurnal24. Poročali so, da se za opravljanje vozniškega izpita odloči 50 odstotkov manj ljudi, mlajših od 35 let, kot pred desetimi leti.

Najprej smo preverili statistične podatke za Slovenijo, med preverjanjem pa odkrili še druge pomanjkljivosti prispevka.


Objava ni izvirna

Prispevek je bralce seznanjal z najnovejšimi trendi mikromobilnosti in jim opisal, kako se z upadom zanimanja za klasično vožnjo z avtomobilom spoprijemajo pri avtomobilskem proizvajalcu Seatu. 

Gostiteljica kongresa, na katerem je Seatov šef produktnega marketinga Lucas Casasnovas predstavil podatke raziskave Sigma Eurosensor 2018, je bila medijska skupina Automotive News Europe. Kongres je potekal 28. in 29. maja v Göteborgu.

Na Seatu zatrjujejo, da uradnega sporočila za javnost o tem dogodku niso objavili, je pa o njem vnaprej – že 23. maja – na svoji spletni strani poročala gostiteljica, medijska skupina Automotive News Europe.

Avtor Žurnalovega prispevka je pojasnil, da se dogodka ni udeležil in da je vsebino povzel iz poročanja tujih medijev, vendar bralcev na to ni opozoril. Primerjava besedil na portalih Automotive News Europe in Žurnal24 je pokazala veliko podobnost v naraciji in strukturi člankov ter izbiri besed.

Seat 1.png
Zurnal 5.png

Seat 2.png
Zurnal 2.png

Seat 3.png
Zurnal 3.png

Ker članek popisuje le novosti pri Seatu, čeprav se je na kongresu predstavljalo več avtomobilskih proizvajalcev, prav tako je opremljen s Seatovimi fotografijami, smo uredništvo prosili za pojasnilo, ali gre za novinarski prispevek ali oglasno besedilo. Odgovorila sta nam dva urednika, oba sta pojasnila, da gre za novinarsko in ne oglasno besedilo.

Na vprašanje, zakaj je bila vsebina objavljena skoraj mesec po dogodku, 25. junija, pa je avtor odgovoril: »Teme, za katere presodimo, da lahko počakajo, objavimo tudi pozneje. V tem primeru prav gotovo ne gre za tematiko, ki bi zahtevala takojšnjo objavo.«


V Sloveniji zanimanje upadlo za kar 60,5 odstotka

Raziskava Sigma Eurosensor 2018, ki jo je na kongresu predstavil Casasnovas iz družbe Seat, ni prosto dostopna, zato metodologije in podatkov nismo mogli neodvisno preveriti. Smo pa pogledali slovensko statistiko.

Leta 2008 se je za opravljanje teoretičnega dela vozniškega dovoljenja odločilo 64.849 kandidatov, kažejo podatki agencije za varnost prometa (AVP). Praktični del jih je opravilo 46.664 in s tem dobilo vozniško dovoljenje.

Lani so bile številke precej drugačne. Teoretični del izpita je opravljalo 25.640 ljudi, pri praktičnem delu je bilo uspešnih 21.288 kandidatov.

Primerjali smo podatke o teoretičnem delu izpita in ugotovili, da je zanimanje za opravljanje izpita v desetletnem obdobju upadlo za kar 60,5 odstotka.

Naj opozorimo, da so navedeni podatki seštevek kandidatov v vseh kategorijah vozniškega dovoljenja in ne zajemajo zgolj starostne skupine do 35 let.

Članek, objavljen na portalu Žurnal24, ni izviren, temveč gre za prevod in povzetek prispevka, objavljenega na portalu Automotive News Europe, zato dobi oznako kitenje s tujim perjem.

V članku so poročali o upadu zanimanja za opravljanje vozniškega izpita med Evropejci, mlajšimi od 35 let. Pri Razkrinkavanju.si smo ugotovili, da je v Sloveniji zanimanje za opravljanje izpita med celotno populacijo v desetih letih upadlo za 60 odstotkov, zato smo prispevku dodelili tudi oznako drži.


Razkrinkavanje_KitenjeSTujimPerjem.png

Kitenje s tujim perjem
Objava, za katero se izkaže, da je neizvirna. Lahko gre za prepisovanje sporočil za javnost ali drugih virov pa tudi za povzemanje informacij brez ustreznega navajanja vira. Takšna praksa sliši tudi na ime »churnalism« ali »copy-paste« novinarstvo.


Drzi.png

Drži
Objava, ki drži. To oceno uporabljamo tudi pri preverjanju izjav in krajših trditev, ki se pojavljajo na družbenih omrežjih in v javnem prostoru, ter za pregled uresničevanja obljub politikov in drugih javnih osebnosti.

Vsi tipi razkrinkanih informacij