Poročila TV Slovenija zlorabili za oglaševanje mobilne aplikacije

Avtorica: Meta Gantar

 

TRDITEV

RTV je poročala o dobičkonosni mobilni aplikaciji, z uporabo katere uporabnik zasluži 350 evrov na dan.


OCENA


IZVIRNA OBJAVA



 
Na nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost predvidevajo, da je mobilna aplikacija namenjena preusmerjanju uporabnikov na zavajajoče oglase za prehranska dopolnila. Foto: Unsplash

Na nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost predvidevajo, da je mobilna aplikacija namenjena preusmerjanju uporabnikov na zavajajoče oglase za prehranska dopolnila. Foto: Unsplash

Več kot 50 tisoč državljanov je že dobilo nagrade, so zapisali na facebook profilu How is it possible?. Objavi so dodali fotografijo voditelja in novinarja Jana Novaka med vodenjem informativne oddaje na TV Slovenija. Napis na fotografiji navaja, da je Novak poročal o dobičkonosni mobilni aplikaciji, prek katere Slovenci dobivajo po 350 evrov na dan.

Posnetek zaslona s spletno objavo nam je poslal bralec, ki je nanjo naletel na facebooku. Ko je na objavo kliknil, je bil preusmerjen v spletno trgovino Google Play, na informacije o aplikaciji Stair Rainbow. 

Novinarji Oštra so bili navzoči ob prenosu aplikacije na uporabnikov telefon. Ko jo je ta odprl, je na zaslonu poplesavala zelena deteljica, kaj več od tega pa se ni zgodilo. Uporabnik je nato aplikacijo izbrisal.

Profila How is it possible? in njegovega upravitelja nismo našli. Aplikacijo Stair Rainbow je sicer izdalo podjetje Laria SSC, tega nam ni uspelo izslediti. Ni izključeno, da podjetje s tem imenom sploh ne obstaja.

Po podatkih spletne strani Sensortower, platforme za analizo aplikacij, je bila aplikacija Stair Rainbow izdana 12. februarja letos. To je edina aplikacija, ki jo je po teh podatkih izdalo podjetje Laria SSC, preneslo pa si jo je 20 tisoč uporabnikov.

Aplikacija od 30. marca v trgovini Google Play ni več na voljo. Po podatkih spletne strani MobileAction je bil Stair Rainbow na dan 20. februarja 19. najbolj priljubljena brezplačna aplikacija med slovenskimi uporabniki androidnih telefonov. 

V službi RTV Slovenija za odnose z javnostmi pravijo, da o aplikaciji niso poročali, prav tako je niso oglaševali. Za kakršnokoli oglaševanje tudi niso dovolili uporabe njihovega formata oddaje z voditeljem. Take zlorabe vedno spremljajo in jih prijavijo, so nam pojasnili. Potem ko smo jih seznanili s konkretno objavo, so tudi to prijavili na SI-Cert. 

Ni pa to prvi primer zlorabe njihovega vizualnega gradiva, enako se je zgodilo konec lanskega leta, ko so se na facebooku pojavili posnetki spletnih strani portala MMC. Prikazovali so lažna intervjuja Darje Zgonc z Luko Dončićem in Melanio Trump, ki naj bi pojasnila, kako lahko Slovenci obogatijo, so še dodali. (Zgončeva je sicer voditeljica Pop TV.)

Na nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-Cert prijave te objave ob našem poizvedovanju še niso prejeli. »Analiza mobilne aplikacije je pokazala, da je ta verjetno namenjena preusmerjanju na zavajajoče oglase za prehranska dopolnila. Preusmeritev s facebooka je izvedena prek spletnega mesta v Ruski federaciji,« so pojasnili. Zlonamernih komponent za krajo osebnih podatkov ali dostop do osebnih gesel uporabnikov niso zaznali, vsekakor pa namestitev takih aplikacij odsvetujejo. 

Z namenom oglaševanja zlorabili tudi ime Pie Zemljič

Naj spomnimo, da smo na Razkrinkavanju.si že preverjali podobno prevaro. Prevaranti so ustvarili lažno medijsko stran z lažnim intervjujem, v katerem naj bi igralka Pia Zemljič povedala, da jo je doletela tožba, ker je izdala posebno skrivnost hujšanja. Prispevek je bil namenjen prikritemu oglaševanju. 

SI-Cert je sicer letos pripravil priporočila za prepoznavanje lažnih spletnih strani. Pravijo, da prevaranti ponavadi postavijo spletno stran z naslovom o milijonskih zaslužkih in ga podkrepijo s fotografijami znanih Slovencev, za objavo katerih nimajo dovoljenja. Nato zakupijo oglase na facebooku, v katerih prav tako brez dovoljenja uporabijo podobe znanih Slovencev, novičarskih portalov in podjetij. Na SI-Certu so ugotovili, da je navedena aplikacija najverjetneje namenjena preusmerjanju uporabnikov na zavajajoče oglase za prehranska dopolnila.

Opozorila oglaševalske zbornice 

S slovenske oglaševalske zbornice (SOZ) so sporočili, da lahko o specifičnih primerih odloča oglaševalsko razsodišče, a zgolj na podlagi prijave. Za presojo skladnosti z veljavnimi predpisi sicer omenjena organa nimata pooblastil, so pa opozorili na relevantne člene slovenskega oglaševalskega kodeksa.

V oglasih glede na 6. člen ne smejo nastopati osebe, prepoznavne po svojem novinarskem delu, izjema so lastni oglasi medijskih hiš, iz katerih novinarji prihajajo. Isti člen poleg tega določa, da mora biti oglaševalec nedvoumno identificiran, kar za omenjeni oglas na facebooku ne drži. 

Po 9. členu ni dovoljeno neupravičeno uporabljati imen, začetnic, logotipov in blagovnih znamk drugih podjetij ter institucij. Prav tako oglaševanje ne sme prikazovati ali omenjati nikogar, ki v to ni privolil, kar določa 8. člen. Niti novinar Jan Novak niti RTV dovoljenja za uporabo nista podala. 

Izdajatelj aplikacije Laria SSC na naša vprašanja o načinu oglaševanja in pridobitvi pravic za uporabo formata novičarske televizijske oddaje ni odgovoril. 

TV Slovenija ni poročala o dobičkonosni mobilni aplikaciji, s katero Slovenci zaslužijo po 350 evrov na dan. Njihovo podobo je neznani izdajatelj mobilne aplikacije uporabil brez dovoljenja. Na SI-Certu so ugotovili, da je aplikacija najverjetneje namenjena preusmerjanju uporabnikov na zavajajoče oglase za prehranska dopolnila.

Vsebina oglasa je lažna.


Siva cona.png

Lažna objava

Objava, ki vsebuje lažne informacije, podatke ali trditve. S to oceno ovrednotimo le tiste vsebine, pri katerih je mogoče ugotoviti, da so bile ustvarjene za namerno zavajanje in napačno obveščanje javnosti.

Vsi tipi razkrinkanih informacij


 
zvizgac_banner.png