Uber z vozniki ne bo sklepal delovnih razmerij

Avtor: Martin Mittendorfer

 

TRDITEV

Vsi vozniki bodo morali imeti sklenjeno delovno razmerje po delovnopravni zakonodaji, z vsemi dovoljenji, kar izključuje delo na črno.

Voznik mora biti zaposlen pri podjetju, ki ima licenco za prevoz potnikov, ali registriran kot samostojni podjetnik z licenco. (...) Glejte, v aplikaciji ne more biti noben zaposlen. Mora pa tisti, ki uporablja aplikacijo kot platformo, če hoče upravljati s to platformo, imeti ustrezno licenco. Če pa hoče imeti ustrezno licenco, pa mora biti zaposlen, mora imeti sklenjeno delovnopravno obliko, kot veleva naša zakonodaja.


OCENA



 

TUŠIRANKA


 
Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec zagotavlja, da bo opravljanje storitev najema vozila z voznikom po spremembi prometnega zakona možno pod enakimi tržnimi pogoji, kot veljajo za opravljanje storitev avtotaksi prevozov. Foto: Andreja Seršen Dobaj

Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec zagotavlja, da bo opravljanje storitev najema vozila z voznikom po spremembi prometnega zakona možno pod enakimi tržnimi pogoji, kot veljajo za opravljanje storitev avtotaksi prevozov. Foto: Andreja Seršen Dobaj

»Vsi vozniki bodo morali imeti sklenjeno delovno razmerje po delovnopravni zakonodaji, z vsemi dovoljenji, kar izključuje delo na črno,« je 4. maja na seji parlamentarnega odbora za infrastrukturo, okolje in prostor dejal minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec.

Njegova izjava se je nanašala na voznike, ki bi stranke pridobivali prek elektronskih aplikacij, kot je Uber. Na seji je še dejal, da bo moral imeti ustrezno licenco tudi upravljavec aplikacije, za kar bo morali biti zaposlen, »kot veleva naša zakonodaja«.

Kot je znano, bi ministrstvo s predlogom sprememb zakona o prevozih v cestnem prometu reguliralo izvajanje avtotaksi prevozov prek mobilne aplikacije in uvedlo možnost najema vozila z voznikom. Vozniki za izračun cene prevoza ne bi več potrebovali taksimetra, temveč bi lahko prevoz opravili po vnaprej dogovorjeni ceni, ki jo uporabniku ob naročilu prevoza prikaže aplikacija.

Luka Mišič, na ljubljanski pravni fakulteti docent na katedri za delovno in socialno pravo in član strateškega sveta za socialno politiko pri predsedniku vlade, ugotavlja, da je minister Vrtovec v trditvi, da bodo vozniki, ki bodo prevoz ponujali prek aplikacije, zaposleni oziroma bodo morali imeti sklenjeno delovno razmerje, verjetno pomešal tri različne pravne položaje: samozaposlenost, delovno razmerje in pogodbeno razmerje. 

Po Mišičevi oceni je večina taksistov že zdaj samostojnih podjetnikov, saj taksi službe voznike redko zaposlijo. Upravljavci spletnih platform, kot sta Uber in Lyft, pa z vozniki sodelujejo po pogodbah civilnega prava, denimo po pogodbi o delu, pri čemer so lahko Uberjevi vozniki tudi samozaposleni, je pojasnil. »Uber ali katera druga aplikacija ne bo z nikomer sklenila delovnega razmerja.« 

Ministrstvo za infrastrukturo smo prosili za komentar ugotovitve, da vozniki, ki bodo stranke iskali prek mobilne aplikacije, z Uberjem ne bodo sklenili delovnega razmerja. Odgovorili so, da predlog zakona ne posega na področje zaposlovanja voznikov, saj to ureja zakon o delovnih razmerjih.

Toda taksisti so že zdaj lahko samozaposleni ali pa za podjetje vozijo po civilnopravni pogodbi.

Prikrito delovno razmerje

Barbara Rajgelj, profesorica delovnega in socialnega prava na fakulteti za družbene vede, je pojasnila, da morajo biti po delovnem pravu sicer zaposlene vse osebe, katerih razmerje ima vse elemente delovnega razmerja. Da so v delovnem razmerju po zakonu o delovnih razmerjih, pomeni, da so »prostovoljno vključene v organiziran delovni proces delodajalca in v njem za plačilo, osebno in nepretrgano opravljajo delo po navodilih in pod nadzorom delodajalca«. 

Februarja letos je vrhovno sodišče Združenega kraljestva v sporu treh londonskih voznikov s podjetjem Uber razsodilo, da jim pripadajo minimalna plača in druge delavske pravice, saj so dejansko delavci Uberja in ne samostojni podjetniki, kot je trdilo podjetje.

Sodniki so še ugotovili, da so vozniki Uberja v podrejenem položaju, saj podjetje določa najvišjo ceno prevoza, pri višini zaslužka pa vozniki nimajo besede. Poleg tega pogodbene pogoje za opravljanje storitev določa podjetje.

Prav tako podjetje nad vozniki izvaja visoko stopnjo nadzora z omejevanjem izbora strank in ocen, ki jih v Uberjevi aplikaciji voznikom po opravljeni vožnji namenijo stranke. V primeru, da so te ocene prenizke, podjetje lahko z voznikom prekine sodelovanje.

Uber določa tudi vrste vozil, ki jih smejo uporabljajo vozniki, in pravila vedenja do strank. Voznikom je denimo dovoljeno s strankami komunicirati le toliko, kolikor je nujno potrebno za izvedbo prevoza, in si z njimi ne smejo izmenjati kontaktnih podatkov.

Vozniki se sicer lahko odločijo, kdaj bodo delali za Uber. Vendar podjetje takrat, ko je aplikacija na njihovi napravi aktivna, zahteva, da so na voljo.

Kot je pojasnila Janja Hojnik, profesorica evropskega in civilnega prava na mariborski pravni fakulteti, bi bilo pri urejanju prevozov prek platform nujno treba urediti tudi kriterije za to, s katerimi vozniki mora ponudnik skleniti pogodbo o zaposlitvi. Nekateri se namreč z vožnjo prek aplikacij preživljajo, drugi pa vozijo zgolj občasno. 

Po mnenju Luke Mišiča sprememba zakona o prevozih v cestnem prometu sicer ni odločilna pri tem, koliko voznikov za platforme, kot je Uber, vozi v prikritih delovnih razmerjih. Krog prekarnosti samozaposlenih na področju ponujanja prevoznih storitev se bo nadaljeval s tem zakonom ali brez njega, je dejal.

Licence niso povezane z zaposlitvijo voznikov

Minister Jernej Vrtovec je na seji parlamentarnega odbora za infrastrukturo še zatrdil, da mora biti voznik zaposlen pri podjetju, ki ima licenco za prevoz potnikov, ali registriran kot samostojni podjetnik z licenco. Upravljavec aplikacije mora imeti ustrezno licenco, za pridobitev te pa mora biti zaposlen, »kot veleva naša zakonodaja«.

Po veljavnem zakonu o cestnem prometu mora ustrezno licenco pridobiti podjetje, ki želi opravljati potniške ali avtotaksi prevoze, ne vsak voznik. Podjetje mora dokazati, da ima v lasti, najemu ali lizingu vsaj eno vozilo, vsako dodatno vozilo pa lahko upravlja z isto licenco. Prav tako mora zaposlovati upravljavca prevozov.

Božena Germelj Drstvenšek, vodja javnih pooblastil pri obrtno-podjetniški zbornici, je pojasnila, da je upravljavec lahko samostojni podjetnik, direktor družbe z omejeno odgovornostjo ali pa zaposlenec, ki dela vsaj za skrajšani delovni čas.

Toda to, da je pri podjetju zaposlen upravljavec prevozov, še ne pomeni, da mora podjetje, ki ima licenco za potniške prevoze, zaposlovati tudi vse voznike, kot je trdil Vrtovec. Član sindikata taksistov Edis Kadirić je pojasnil, da samostojni podjetniki z licenco za avtotaksi prevoze druge voznike, ki delajo zanje, pogosto plačujejo kar po pogodbi o delu, ne da bi jih zaposlili.

Ministrstvo za infrastrukturo smo prosili za komentar ugotovitve, da licenca za potniške prevoze ne zagotavlja zaposlitve vseh voznikov tega podjetja. Odgovorili so, da se je minister Vrtovec skliceval na del zakona o prevozih v cestnem prometu, ki določa pogoje, pod katerimi občina podjetju izda dovoljenje za opravljanje avtotaksi prevozov.

Sicer pa so poudarili, da je potnik v poslovnem odnosu s prevoznikom. Če bo prevoznik tudi lastnik aplikacije, bo moral imeti licenco in se bo štel za prevoznika. Razmerja s svojimi vozniki bo lahko uredil skladno z zakonom o delovnih razmerjih ali pa v obliki poslovnega sodelovanja.

Ministrstvo smo prosili še za komentar ugotovitve, da lahko vozniki delajo tudi po civilnopravni pogodbi, vendar na vprašanje niso neposredno odgovorili. Pojasnili so, da mora podjetje, ki mu občina izda dovoljenje za prevoz potnikov, zaposliti voznike tudi po drugi alineji drugega odstavka 56. člena zakona o cestnem prometu. 

Toda v predlogu novele zakona o cestnem prometu se odpravlja prav ta pogoj, kar je ministrstvo za Razkrinkavanje.si tudi potrdilo. Če bo zakon v predlagani različici sprejet, bi bil edini pogoj za pridobitev dovoljenja občine to, da ima podjetje veljavno nacionalno licenco.

 

SKLEP

Minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec je 4. maja na odboru državnega zbora za infrastrukturo, okolje in prostor dejal, da bodo morali imeti vsi vozniki prek mobilnih aplikacij sklenjeno delovno razmerje po delovnopravni zakonodaji. Izjava se je nanašala na voznike, ki bi za prevoz potnikov uporabljali elektronsko aplikacijo, kot je Uberjeva. 

Luka Mišič z ljubljanske pravne fakultete ugotavlja, da je minister najbrž zamenjal tri različne pravne oblike zaposlitve: samozaposlitev, delo po civilnih pogodbah in delovno razmerje. Poslovni model spletnih aplikacij za izvajanje prevozov temelji na sklepanju civilnopravnih pogodb in ne delovnopravnih razmerij, je pojasnil, zato Uber ne bo sklenil delovnega razmerja z vozniki.

Na ministrstvu za infrastrukturo so odgovorili, da predlog novele zakona o prevozih v cestnem prometu ne ureja zaposlovanja voznikov, saj se za to uporablja zakon o delovnih razmerjih.

Po Mišičevi oceni je večina taksistov že zdaj samostojnih podjetnikov, saj taksi službe voznike redko zaposlijo. Upravljavci spletnih platform za prevoze pa z vozniki praviloma sodelujejo po pogodbah civilnega prava. 

To kaže tudi sodba vrhovnega sodišča Združenega kraljestva, ki je razsodilo, da trem londonskim voznikom podjetja Uber pripadajo minimalna plača in druge delavske pravice, saj so bili dejansko zaposlenci in ne samostojni podjetniki, kot je trdilo podjetje. Sodišče je še ugotovilo, da vozniki Uberja niso samostojni, temveč so podrejeni podjetju.

Trditev ministra Vrtovca, da bodo morali vozniki, ki bodo prevoz ponujali prek mobilnih aplikacij, skleniti delovno razmerje, ne drži.

Minister Vrtovec je še dejal, da morajo biti upravljavci aplikacije, če želijo pridobiti licenco, tudi zaposleni.

Prav tako je zatrdil, da mora biti voznik zaposlen pri podjetju, ki ima licenco za prevoz potnikov, ali registriran kot samostojni podjetnik z licenco. Nato je pojasnil, da morajo biti upravljavci aplikacije, če želijo pridobiti licenco, tudi zaposleni.

Toda licenco za opravljanje avtotaksi prevozov ali za prevoz potnikov mora po zakonu o prevozih v cestnem prometu pridobiti prevozniško podjetje ali samostojni podjetnik, ki organizira prevoze, ne pa voznik, ki zanj vozi. Da bi podjetje pridobilo licenco, mora zaposlovati upravljavca prevozov. Zaposlitev voznikov ni pogoj za pridobitev dovoljenja, sicer pa lahko delajo tudi po civilnopravni pogodbi.

Ministrstvo je pojasnilo, da mora podjetje, ki mu občina izda dovoljenje za prevoz potnikov, po veljavnem zakonu o cestnem prometu zaposliti tudi voznike. Toda predlog novele tega zakona to določbo odpravlja. Če bo zakon v trenutni različici sprejet, bo edini pogoj za pridobitev dovoljenja občine to, da ima podjetje veljavno nacionalno licenco.

Po veljavnem zakonu je eden od pogojev za pridobitev licence za izvajanje prevozov zaposlitev upravljavca prevozov, ne pa tudi voznikov. Ministrova izjava, da se morajo vozniki zaposliti pri podjetju, ki ima licenco za prevoz potnikov, ne drži.


Parlamentarka

Posebna rubrika projekta Razkrinkavanje.si, ki se osredotoča na izjave poslancev in drugih nosilcev politične moči. Prizadevanja za izkoreninjenje lažnih informacij in zavajajočih ali neutemeljenih navedb je namreč treba usmeriti tudi v predstavnike oblasti, saj imajo od teh največ koristi. Nenazadnje pa nosijo tudi večjo odgovornost za javno izrečene trditve in obljube.


Ne drži

Objava, o kateri smo na podlagi neodvisne preverbe dejstev ugotovili, da ni resnična. Oznako uporabljamo pri preverjanju izjav in krajših trditev, ki se pojavljajo na družbenih omrežjih in v javnem prostoru, ter za pregled uresničevanja obljub politikov in drugih javnih osebnosti.

Vsi tipi razkrinkanih informacij