Nenavadna pot nekdanjega čolna Davorja Šukerja

Oštro



Čoln nekdanjega hrvaškega nogometaša Davorja Šukerja je potonil leta 2007. Pozneje naj bi bil prodan na Hrvaško, toda Pandorini dokumenti kažejo, da je danes hkrati registriran na Hrvaškem in s starim imenom tudi na britanskem otoku Guernsey.

 

Davor Šuker. Foto: Hina/STA

 

Leta 2007 je pred obalo kvarnerskega mesta Novi Vinodolski potonil čoln El Croata, ki ga je uporabljal nekdanji hrvaški nogometaš Davor Šuker. Plovilo je bilo videti uničeno, toda preiskava Oštra, ki temelji tudi na Pandorinih dokumentih, je pokazala, da je bilo pozneje obnovljeno in večkrat prodano.

Ob brodolomu je bil El Croata registriran na Guernseyju, otoku v Rokavskem prelivu, leta 2011 pa je bilo plovilo z isto serijsko številko registrirano na Hrvaškem. Toda pred tem ni bilo izpisano iz guernseyjskega registra, česar hrvaški pomorski zakonik ne dopušča.

Težave z njegovo registracijo so se začele že leta 2008, ko je Josh Paine, uslužbenec guernseyjskega registra, prejel zahtevo za odjavo čolna. Med preučevanjem dokumentacije je namreč odkril, da v dokumentih kot kraj registracije ni bil naveden Guernsey, temveč Britanski Deviški otoki.

Paine je registracijskemu agentu Trident Trust na Britanskih Deviških otokih izrazil dvom o pristnosti celotne dokumentacije: »Kako je mogoče, da je britansko plovilo, registrirano na Guernseyju in z imenom pristanišča ꞌGuernseyꞌ na krmi, ... registrirano na Britanskih Deviških otokih?«

Dokumentacijo je Painu poslal Igor Krota, takratni direktor britanskega podjetja Legal Business Consultants Limited, ki je strankam med drugim pomagalo pri registraciji plovil. Krota je za Oštro pojasnil, da je res sodeloval pri registraciji plovil za številne naročnike, vendar se Šukerjevega ne spomni.

Potop in prodaja

Ko je El Croata septembra 2007 v hudem neurju potonil, je bil v lasti podjetja Saturn Partners z Britanskih Deviških otokov. Med Pandorinimi dokumenti ni listine, ki bi razkrila stvarnega lastnika podjetja, toda Krota je v elektronskem sporočilu Painu posredoval dokumente, v katerih je bil kot predstavnik podjetja naveden Davor Šuker.

Med dokumenti pa je bila nekakšna kupoprodajna pogodba, ki ni imela oblike klasične pogodbe, saj jo je sestavljalo samo šest členov, med njimi so štirje vsebovali le po eno poved. Dokument kaže, da je Saturn Partners čoln leta 2008 prodal Splitčanki Jadranki Jerčić za 150 tisoč kun, kot predstavnik podjetja pa ga je podpisal Šuker.

Jerčićeva je za Oštro povedala, da sta čoln kupila skupaj z možem, ga obnovila in nato prodala. Datuma prodaje se ni spomnila. Nakup Šukerjevega čolna je potrdil tudi njen mož Pero Jerčić, vendar je pojasnil, da ni šlo za isti model plovila, ki je potonil leta 2007.

Painu so se zdeli podatki iz kupoprodajne ꞌpogodbeꞌ sumljivi. Zmotilo ga je, da je Šuker naveden kot zastopnik podjetja Saturn Partners, čeprav po podatkih ladijskega registra na otoku Guernsey ni imel pooblastil za prodajo plovila v njegovem imenu.

Podvomil je tudi o verodostojnosti dokumentov, ki jih je posredoval Igor Krota, zato je stopil v stik s Trident Trustom, registracijskim agentom podjetja Saturn Partners.

Krota je za Oštro povedal, da se ne spomni ne prodaje El Croate ne dopisovanja s Painom. Dokumentov oziroma podatkov o plovilih po 14 letih nima več. »S Šukerjem nisem nikoli sodeloval. Nikoli me ni osebno kontaktiral, niti se ne poznava.«

Krota sicer v nogometnih krogih ni neznan. Leta 2017 so ga skupaj z nekdanjim izvršnim direktorjem hrvaškega nogometnega kluba Dinamo Zdravkom Mamićem in še štirimi drugimi obtožili, da naj bi klub oškodovali za skoraj 200 milijonov kun. Sojenje še ni končano.

 
 

En čoln, dva registra

Paine je za Oštro potrdil, da je čoln na Guernseyju registriran že od leta 2001 in tako je še danes. Tudi Saturn Partners je še vedno njegov lastnik. 

Toda čoln enakega modela in z isto edinstveno serijsko številko trupa je bil leta 2011 registriran tudi pri pristaniški upravi v Splitu, kažejo podatki hrvaškega vpisnika plovil.

Tistega leta je bil preimenovan v Dalmi, po istoimenskem podjetju kanadskega podjetnika hrvaških korenin Srećka Bobete. Nekdanji prokurist podjetja Dalmi Luka Glavinja je za Oštro potrdil, da so čoln kupili, vendar se ni spomnil, kdaj. 

Podjetje Dalmi je šlo leta 2017 v stečaj in tako je plovilo končalo kot premoženje, namenjeno prodaji za poplačilo upnikov. Iz stečaja ga je leta 2018 kupilo podjetje Queen-Co v lasti Tomislava Božikovića, podjetnika in častnega konzula Belorusije na Hrvaškem. Čoln so preimenovali v Coastal 7 in ga nato še enkrat prodali.

Danes se El Croata imenuje Mrva. Zasidran je v splitski ACI marini in je namenjen za najem.

 

Foto: Oštro

 

Na hrvaškem ministrstvu za morje, promet in infrastrukturo so poudarili, da plovilo po hrvaškem pomorskem zakoniku ne more biti registrirano v pristaniščih različnih držav.

Na vprašanje o možnosti, da so serijske številke trupa ponarejene,  so odgovorili, da elektronski vpisnik uporabljajo od leta 2013, prej pa so podatke vnašali ročno, zato so jih pristaniške uprave težje preverjale.Paine je potrdil, da je Kroto že leta 2008 pozval, naj še enkrat preuči Šukerjevo pooblastilo za sklepanje poslov v imenu podjetja Saturn Partners, vendar ni prejel nobenega dokumenta, ki bi dokazoval, da ima takšno pravico.

Dodal je še, da bo register plovil na Guernseyju hvaležen za kakršnekoli dodatne informacije hrvaških oblasti o okoliščinah vnovične registracije čolna.

Novinarji Oštra so poskušali na več načinov priti v stik z Davorjem Šukerjem, a se ni odzval.