O razkritjih Oštra tudi na Slovaškem

Žana Erznožnik

Izdelke Lux Factor, ki jih je slovenski zdravstveni inšpektorat prepovedal leta 2017, prodajajo in oglašujejo tudi na Slovaškem, tamkajšnje pristojne institucije pa se še niso odzvale, poroča center za preiskovalno novinarstvo Jána Kuciaka.

Kolaž: Investigatívne centrum Jána Kuciaka (ICJK)

Oštro je oktobra, v prvem razkritju iz projekta Pandorini dokumenti, poročal, kako se je mariborski podjetnik Marko Glinšek dolgo izogibal odgovornosti za prodajo kozmetike Lux Factor v Sloveniji, ki jo je zdravstveni inšpektorat prepovedal že leta 2017. Razkrili smo tudi, da imajo ponarejen certifikat skladnosti.

Minuli teden je o oglaševanju in prodaji izdelkov Lux Factor poročal še slovaški center za preiskovalno novinarstvo Jána Kuciaka (ICJK).

V preiskovalni zgodbi so ugotavljali, da sporne izdelke tudi na Slovaškem tržijo estradnice, denimo igralka in pevka Lucie Vondráčková ter igralka Zuzana Vačková. 

Prva se na novinarska vprašanja ni odzvala. Vačková pa je odgovorila, da je sodelovanje s podjetjem ​​prekinila letos januarja in da ni vedela za sumljivo poslovno prakso podjetja, katerega izdelke je tržila. 

Novinarji ICJK so identificirali 16 ambasadork in ambasadorjev kozmetike Lux Factor. Ko so jih novinarji seznanili s spornostjo izdelkov in prav takšnim poslovanjem podjetja, ki ga je tudi na podlagi Pandorinih dokumentov razkril Oštro, je s spletnih prodajnih mest Lux Factorja izginilo več imen ambasadork. 

Pri ICJK domnevajo, da zato, ker so vplivneži šele po njihovih vprašanjih spoznali ozadje znamke, nekateri med njimi pa tudi izvedeli za dejstvo, da so jih leta predstavljali kot ambasadorje, s čimer nihče od tistih, ki so odgovarjali na vprašanja ICJK, ni bil seznanjen.

Slovaške institucije ne ukrepajo

Slovaško spletno trgovino kozmetike Lux Factor je do nedavnega upravljalo madžarsko podjetje ITDN Pro, ki je, kot je Oštro razkril oktobra, prek slamnate družbe povezano s slovenskimi lastniki. Med avgustom in septembrom letos je prodaja prešla pod poljsko podjetje Combokin, ki je prav tako slamnata družba.

»Upravljavec slovaške spletne trgovine je ime podjetja spremenil iz ITDN Pro v Combokin, a je očitno pozabil spremeniti naslov in davčno številko,« ki še vedno pripadata madžarskemu podjetju, so ugotovili slovaški novinarji.

Kljub temu da se kozmetika Lux Factor prodaja na Slovaškem, tamkajšnji urad za javno zdravje prodaje ni preveril. Na uradu so novinarjem ICJK pojasnili, da to ni v njihovi pristojnosti, ker spletno trgovino upravlja madžarski poslovni subjekt. 

Po navedbah urada za javno zdravje doslej v evropskih sistemih nadzora ni bilo poročila o tržnem nadzoru, čeprav je v Sloveniji prodajo te kozmetike leta 2017 prepovedal zdravstveni inšpektorat, finančni urad pa je trikrat blokiral dostop do enajstih različic spletnih trgovin Lux Factorja. 

Slovaški novinarji so bili v svoji preiskovalni zgodbi kritični do pomanjkljivega nadzora nad kozmetičnimi izdelki, ki jih prodajajo tudi v njihovi državi. »Zdi se, da je za ohranitev kozmetične znamke, ki je v evropski državi prepovedana, dovolj, da pisarne preseliš v drugo državo, zamenjaš domeno spletnih trgovin, nekoliko spremeniš vsebino strani in v splošnih pogojih poslovanja vpišeš novo podjetje,« so sklenili. Računi družbenih omrežij, trženje prek vplivnežev in všečki pa ostanejo.